Wat je zelf kan doen om beter te slapen.

Heel wat Belgen kampen met slaapproblemen, stress en angst en nemen hiervoor hun toevlucht tot snelwerkende slaap- en kalmeringsmiddelen. Wat ze vaak echter niet weten, is dat deze geneesmiddelen maar een werkingsduur hebben van 1 à 2 weken en heel wat ongewenste effecten kunnen veroorzaken, zoals cognitieve stoornissen (geheugenverlies, verwardheid, …), een hoger risico op valincidenten, gewenning, slaperigheid doorheen de dag en verslaving. Tegelijkertijd is het vaak zo dat je ook zonder kunt.

Wat op lange termijn een pak beter werkt, zijn een gezondere levensstijl en alternatieven zonder medicatie. Gezond eten, ontspanning nemen en meer bewegen zijn maar enkele manieren om je levensstijl om te gooien. Heb je dan nog veel aan je hoofd? Of ben je even de pedalen kwijt en voel je je overweldigd? Blijf hier dan vooral niet alleen mee zitten. Of je nu je hart kan luchten tegen een professionele therapeut of iemand uit je naaste omgeving, het is belangrijk om je niet alleen te voelen.

 

Hoe kan ik me beter voelen?

 

Eerst en vooral, enkele tips om beter te slapen:


•Blijf niet in bed liggen als je niet in slaap geraakt. Sta op en ga niet terug naar bed tot je je weer slaperig voelt.
•Beperk 2 uur voor je gaat slapen je alcoholgebruik (hoewel het soms helpt om in te slapen, kan het er ook voor zorgen dat je gedurende de nacht wakker wordt).
•Rook niet voor je gaat slapen (nicotine heeft een stimulerend effect).
•Vermijd het gebruik van digitale apparaten één tot anderhalf uur voor je gaat slapen.

 

Verhoog vervolgens je weerstand tegen stress en verminder spanning. Hoe?


•Vind een goede balans tussen werk en ontspanning.
•Vind een uitlaatklep voor stress (yoga, wandelen, een sportieve activiteit, …).
•Leer ‘nee’ zeggen.
•Zoek steun in je omgeving.