Gezondheidsadvies

Beter leven met astma... je apotheker kan je helpen!

Heb je last van astma en krijg je medicatie voorgeschreven die je moet inhaleren? Dan is het erg belangrijk dat je die medicatie correct inneemt. Dat is niet altijd simpel!

Daarom bieden wij verhelderende gesprekken aan. In twee gesprekken van ongeveer een kwartier krijg je meer informatie over astma en je nieuwe medicatie. Na de gesprekken zal je behandeling verbeteren dankzij een betere kennis van je medicatie en een beter inzicht in je ziekte. Een goede behandeling kan astma-aanvallen verminderen en op lange termijn complicaties vermijden. Niets dan voordelen dus voor je gezondheid!  Denk je dat dergelijke begeleiding voor jou interessant is, spreek ons daar dan zeker over aan!

Zelf een verkoudheid de baas blijven

Verkoudheid is het gevolg van een virusaanval. Keelpijn, verstopte neus, neusloop, hoesten, niezen zijn vaak voorkomende symptomen. Koorts meestal niet. De kans dat je besmet geraakt is groter in de winter omdat mensen meer binnen leven en daarom ook dichter bij elkaar zijn.

Zijn antibiotica zinvol bij een verkoudheid?
Aangezien virussen aan de oorzaak liggen van een verkoudheid, zullen antibiotica niet helpen. Een onnodig gebruik zorgt ervoor dat ze niet meer werkzaam zijn wanneer je ze echt nodig hebt bij een bacteriële infectie. Als alternatief kan eventueel een preparaat op basis van het wortelextract van Pelargonium sidoïdes, zoals Kaloban®, opgestart worden. Dit geneesmiddel is vrij verkrijgbaar en zorgt een voor een snellere verlichting van alle verkoudheidssymptomen.

 

 

Goeiemorgen! Goed geslapen?

Slapen doet je lichaam deugd. De spieren ontspannen en je geest kan eindelijk uitrusten. Kun je door omstandigheden gedurende een langere periode onvoldoende slapen, dan bouw je een ‘slaapschuld’ op. Hiervoor zal je lichaam je vroeg of laat een rekening met dubbele interest presenteren.

Hoe lang moet je slapen?
Het gerucht doet de ronde dat je minstens acht uur per dag moet slapen. Dat is fout, want een slaapduur die voor iedereen hetzelfde is bestaat niet. Sommige mensen voelen zich uitgerust na vijf uur, anderen krijg je na negen uur slaap nauwelijks uit hun bed. Het aantal uren slaap dat nodig is om je uitgerust te voelen, verschilt dus van persoon tot persoon.

Tips voor slechte slapers:

  • Ontspan je voor het slapengaan: ontspannende lectuur, een warm bad of douche, een wandeling met de hond...
  • Vermijd heftige emoties: ruzie, gewelddadige tv-programma’s enz.
  • Vermijd zware maaltijden laat op de avond.
  • De ideale temperatuur in de slaapkamer ligt rond de 18°C.
  • Verlucht de slaapkamer regelmatig.
  • Word je wakker gedurende de nacht en kan je echt niet meer inslapen? Dan sta je beter op en wacht je totdat je weer slaap krijgt.
  • Ga zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip slapen en sta rond hetzelfde uur op, ook in het weekend.
  • Doe geen middagdutje als je ’s nachts niet kan slapen.
  • Gebruik nooit op eigen initiatief slaapmiddelen. In overleg met jouw apotheker kan je als alternatief een geneesmiddel op basis van planten gebruiken om beter in te slapen.

De winter komt eraan... Bestel tijdig je griepvaccin!

 

Griep is een zeer besmettelijke ziekte die elke winterperiode terug opduikt. Meestal genezen mensen vanzelf na enkele dagen, maar bij sommige mensen kan griep ernstige gevolgen hebben. We denken dan vooral aan mensen met een verlaagde weerstand, zoals ouderen en personen met een chronische ziekte.

Als je tot een risicogroep behoort, is het aanbevolen je elk jaar te laten vaccineren tegen griep. Dit is belangrijk omdat er elk jaar nieuwe varianten van het griepvirus opduiken.  Je bespreekt best met je arts of je tot een risicogroep behoort. Het vaccineren gebeurt best tussen midden oktober en half november. Het griepvaccin wordt deels door de overheid terugbetaald indien je tot een risicogroep behoort en sommige mutualiteiten voorzien een extra tussenkomst. 

 

Last van een storende hoest?

Hoest is geen ziekte, maar een zinvolle verdediging van het lichaam. Hoesten maakt longen en luchtwegen vrij en heeft dus een nuttige functie. Regelmatig de kamer verluchten en genoeg drinken (vooral warme dranken en honing) kan helpen.

 

Droge hoest
Bij een droge hoest heb je last van een soort kriebel in de keel. Hierbij komt geen slijm vrij. Enerzijds zijn er de plantaardige siropen op basis van bv. tijm (Thymus vulgaris) of vlierbessen (Sambucus nigra).  Zowel volwassenen als kinderen mogen dergelijke siropen innemen. Anderzijds bestaan er siropen met een hoestremmend geneesmiddel. Siropen op basis van dextromethorfan zijn vrij verkrijgbaar. Deze zijn enkel geschikt vanaf een leeftijd van 6 jaar.

Slijmhoest
Bij een slijmhoest wordt de hoestprikkel veroorzaakt door een teveel aan slijm in de luchtwegen. Hoesten is in dit geval nuttig om de slijmen te verwijderen. Door de hoest te remmen, zouden de slijmen echter in de luchtwegen blijven. Een slijmoplossend middel is in deze situatie meer aangewezen. Zowel voor kinderen vanaf een leeftijd van 2 jaar als voor volwassenen bestaan er siropen op basis van carbocysteïne of acetylcysteïne. Preparaten op basis van guaifenesine worden slechts aangeraden vanaf een leeftijd van 6 jaar.